سوالات متداول مربوطه به لیزر فرکشنال

پیش از این درباره لیزرهای co2 فرکشنال توضیحاتی ارائه شد. در این مقاله قصد داریم تا به طرح سوالات متداول در زمینه لیزر فرکشنال و پاسخگویی به آن بپردازیم.

آیا لیزر فرکشنال گاینالیز دردناک است؟

اکثر مراجعین در روند مداوا با لیزر فرکشنال حس سوزش و خارش قابل تحمل ناشی از لیزر درمانی را گزارش می کنند. بدین منظور با موضع کرم های بیحسی و در افراد با شرایط ویژه استفاده از دستگاه های خنک کننده، میتوان حس سوزش را در بیمار به حداقل رساند.

اثربخشی لیزر فرکشنال طی چه مدت قابل مشاهده خواهد بود؟

دو هفته پس از آغاز نخستین درمان، ناحیه تحت درمان روشن و شفاف تر خواهد شد. با انجام محافظت های ضروری ذکر شده با هر جلسه درمان میزان اثربخشی افزایش می یابد. میزان بهبودی اسکار های ناشی از جوش و آکنه و آتروفیک بعد از 4 نوبت، حدودا 60 درصد خواهد بود.

تأثیر مطلوب مداوای چروک و افتادگی پوست بیمار 3 الی 4 ماه پس از آغاز درمان و یا سومین جلسه درمانی پدیدار خواهد شد. دلیل این تأخیر، فرآیند تولید کلاژن و الاستین توسط سلول های فیبروبلاست است. همچنین نتیجه بدست آمده از پایداری بالایی برخوردار است.

با افزودن روش درمانی آر اف فرکشنال (رادیو فرکوئنسی) به لیزر فرکشنال میتوان تأثیر این لیزر را تا چند برابر افزایش داد. از جمله پلتفرم های ترکیب این دو فناوری میتوان به آراف فرکشنال ویواسه اشاره داشت.

آیا لیزر فرکشنال گاینالیز دردناک است؟

آیا می توان در خلال درمان با این روش، داروهای درمان آکنه و یا چروک پوست را مصرف نمود؟

بیمار یک هفته بعد از مداوا با لیزر فرکشنال میتواند از کرم ها، لوسیون ها و داروهایی که قبلا استفاده می کرده، مجددا استفاده نماید.

 آیا لیزر فرکشنال برای رفع چروکیدگی و تیرگی پوست اطراف چشم می تواند اثربخش باشد؟

این لیزر برای رفع پف و یا افتادگی پلک ها مناسب نخواهد بود. ولی برای رفع پف خفیف، تیرگی و چروک های پلک تحتانی نتایج فوق العاده ای را خواهد داشت. شایان ذکر است که پلتفرم تخصصی پلاسماجت راه حل اصلی با میزان اثربخشی فوق العاده در درمان افتادگی پلک بشمار می آید.

آیا لیزر فرکشنال برای از بین بردن خطوط و چین های پیشانی روش مناسبی است؟

لیزر فرکشنال گاینالیز برای از بین بردن خطوط سطحی اطراف چشم و پیشانی میتواند مناسب باشد. اما با توجه به آن که علت اصلی شکل گیری این چین ها انقباض عضلات زیر پوستی است به همین منظور تزریق فیلر و بوتاکس تا حد بسیار زیادی میتواند در محو خطوط هرچند عمیق تاثیرگذار باشد.

اثربخشی لیزر فرکشنال طی چه مدت قابل مشاهده خواهد بود؟

 آیا برای پاک کردن کک و مک و یا برداشتن خال می توان از لیزر فرکشنال استفاده کرد؟

استفاده از لیزر فرکشنال برای خالبرداری روش مناسبی نیست و تأثیر چندانی هم در این درمان ندارد. ولی در پاکسازی پوست از لک و بسته شدن منافذ باز پوستی روش درمانی مناسب و اثربخشی است.

برای درمان اسکار های عمیق، تکرار دوباره نوبت های درمانی لیزر فرکشنال امکانپذیر است؟

جهت بهبودی وضعیت اسکار های عمیق میتوان یک دوره درمان با لیزر فرکشنال را تحت نظر پزشک تکرار نمود. نکته مهم در تکرار این درمان فاصله زمانی بین جلسات است که بهتر است هر 3 تا 4 ماه یکبار انجام شود.

عوارض لیزر فرکشنال

لیزر فرکشنال برای افراد با پوست تیره میتواند با عارضه جانبی هایپرپیگمنتاسیون (افزایش لک پا ) و یا تیره تر شدن پوست همراه باشد. برای دوری از عارضه پس از معاینه فرد، پوست شخص برای این روش درمانی آماده میگردد. اگر شخص مبتلا به ویروس تب خال باشد، استفاده از داروهای پیشگیری کننده از بیماری های ویروسی ضروری است. به منظور اجتناب از بیماری های باکتریال، توجه به شرایط بهداشتی و برای ضایعه فرد عمق لیزر را زیاد تنظیم می کنیم. استفاده از آنتی بیوتیک و آنتی ویرال توسط پزشک معالج تجویز می شود.

آیا می توان در خلال درمان با این روش، داروهای درمان آکنه و یا چروک پوست را مصرف نمود؟

نکات مهم در طول درمان و پس از درمان با لیزر فرکشنال

بعد از جلسات درمانی با دستگاه آر اف فرکشنال ویواسه ، بیمار با کمی قرمزی و تورم در منطقه درمان حداکثر تا 2 هفته مواجه خواهد بود. اما این موضوع هیچ ممنوعیتی را برای انجام روال عادی زندگی فرد ایجاد نخواهد کرد. طی چند ساعت و یا چند روز پس از جلسات درمانی امکان ایجاد حس سوختگی میتواند وجود داشته باشد. بمنظور رفع این شرایط و التهاب و قرمزی احتمالی میتوان از ژل ها و یا لوسیون های مخصوص سوختگی بهره جست.

همچنین پوسته ریزی ناحیه تحت درمان طی 4 الی 7 روز از بین خواهد رفت. در این دوره زمانی جهت کاهش اثرات مضر نور خورشید می بایست از کرم های ضد آفتاب که دارای SPF مناسبی هستند استفاده نمود.

برای اخذ نتایج مطلوب در این روش حداقل 3 الی 5 جلسه درمانی با فواصل ماهی یکبار کافیست. نتایج قابل قبول معمولا 2 تا 3 ماه بعد از جلسات درمانی ایجاد خواهد شد.

مطلب پیشنهادی: خرید دستگاه آر اف فرکشنال

مراقبت های لازم بعد از لیزر Co2 Fractional

در درمان با لیزر Co2 Fractional GYNELASE توجه به توصیه های پزشک معالج ضروری است. اما بطور کلی رعایت موارد زیر توصیه می گردد:

برای درمان اسکار های عمیق، تکرار دوباره نوبت های درمانی لیزر فرکشنال امکانپذیر است؟

  • درصورت شدت احساس سوزش یک تا دو ساعت پس از لیزر میتوان از کیسه یخ استفاده نمایید. (کیسه یخ را در گاز استریل پیچیده و روی ناحیه کپرس نمایید. )
  • طی 24 ساعت از شستن و مرطوب کردن ناحیه درمان شده خودداری نمایید. شما می توانید ناحیه را پس از یک روز صرفا با آب و به آرامی شستشو دهید.
  • طی سه روز اول از اعمال هر گونه فشار، سایش و یا ماساژ، آب داغ و تراشیدن مو و آرایش محلی که تحت درمان قرار داشته است خودداری نمایید.
  • از استعمال ادکلن و مواد آرایشی حاوی الکل که موجب تحریک پوست می شوند تا 2 هفته خودداری کنید.
  • پس از 3 الی 7 روز از کندن و خراشیدن دلمه های کوچک قهوه ای ایجاد شده در محل لیزر به شدت خودداری کنید. این دلمه ها بطور طبیعی طی 1 تا 2 هفته برطرف خواهد شد.
  • تا یک ماه از مستقیم قرار گرفتن در معرض آفتاب اجتناب نمایید. در صورت ضرورت از محافظ هایی نظیر کلاه آفتاب گیر، ماسک یا چتر استفاده کنید.

کرم های مخصوص مورد استفاده پس از لیزر

نکات مهم در طول درمان و پس از درمان با لیزر فرکشنال

  • کرم ترمیم کننده بمدت دو هفته
  • کرم ضد آفتاب هر دو ساعت
  • پماد چشمی بتامتازون روی محل لیزر شده بمدت سه روز
  • پماد چشمی اریترومایسین روی محل لیزر شده بمدت پنج روز

در صورت بروز هر گونه مشکل احتمالی پزشک معالج خود را مطلع سازید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین رای 1.7 / 5. تعداد رای: 3

نظری ثبت نشده است!

محمد حسین حقانیمشاهده نوشته ها

محمد حسین حقانی هستم. مترجم و کارشناس تولید محتوا در زمینه سلامت و زیبایی. خرسندم که با انتشار مقالات و دانستنی‌های متعدد در این زمینه، سعی در افزایش سطح آگاهی شما عزیزان دارم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *