دلایل ایجاد لک صورت چیست؟

لک صورت اغلب به صورت لک‌های قهوه‌ای تیره تا روشن ایجاد می‌شود و دلیل شکل‌گیری آن تجمع رنگدانه‌ها یا ملانین در پوست می‌باشد. برخی عوامل می‌توانند بر پراکندگی و تجمع ملانین تاثیرگذار باشند. ایجاد لک صورت یک وضعیت ناخوشایند است که برای زنان و مردان اتفاق می‌افتد. اگر شما از پوست خود در برابر عوامل محیطی محافظت می‌کنید، باز هم ممکن است که دچار لک صورت شوید.

لک‌های صورت به طور کلی مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کنند و با روش‌های مختلفی می‌توانید آن‌ها را تا حدود زیادی درمان کنید. اگر شما هم دچار این عارضه هستید، تا آخر این مقاله از اسکان پویا طب همراه ما باشید تا شما را با بهترین روش‌های از بین بردن آن آشنا کنیم. 

لک صورت چیست؟

لک صورت (Freckle) از تجمع و پراکندگی نامناسب رنگدانه‌ها یا همان ملانین در سطح پوست ایجاد می‌شود. رنگدانه ملانین رنگ پوست ما را شکل می‌دهند و عملکرد این پلیمر مخلوط روی سطحی‌ترین بخش بدن یعنی پوست نشان داده می‌شود. ایجاد لک صورت یک وضعیت ناخوشایند است که برای زنان و مردان اتفاق می‌افتد.

لک صورت چیست؟

اگر شما از پوست خود در برابر عوامل محیطی محافظت می‌کنید، باز هم ممکن است که دچار لک صورت شوید. بسیاری از افراد دارای پراکندگی مساوی و برابر در صورت خود هستند؛ اما عوامل مختلفی می‌تواند تعادل پراکندگی رنگدانه ملانین را بر هم بزند. 

دلایل ایجاد لک صورت چیست؟

عوامل مختلفی باعث شکل‌گیری لک صورت می‌شود. اصلی‌ترین علل بروز آن‌ها، عوامل هورمونی، ژنتیکی و محیطی است. در ادامه به مهم‌ترین خواهیم پرداخت.

  • نور خورشید شدید 
  • تغییرات هورمونی 
  • بارداری 
  • کک و مک 
  • زخم‌ها 
  • جوش و آکنه 
  • مصرف برخی داروها 

نور شدید خورشید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید، باعث تولید بیش از حد ملانین پوست می‌شود و شما باید برای جلوگیری از ایجاد آن از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید. 

تغییرات هورمونی

بسیاری از بانوان در دوره بارداری، عادت ماهانه و مصرف قرص‌های ضد بارداری، به دلیل تغییرات هورمونی دچار لک در صورت خود می‌شوند. تغییرات هورمونی با نوسان استروژن و پروژسترون همراه است که موجب تولید ملانین با پراکندگی غیر طبیعی می‌شود.  

بارداری

یکی از رایج‌ترین لک‌های صورت مرتبط با دوران بارداری است که به آن ملاسما یا لک بارداری گفته می‌شود. بسیاری از زنان باردار از بروز لک قهوه‌ای که به مرور تیره‌تر می‌شود، بسیار ناراضی هستند. 

کک و مک

عوامل محیطی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد کک و مک هستند. زمانی که شما از کلاه، عینک و ضد آفتاب استفاده نمی‌کنید و در معرض تابش نور خورشید قرار می‌گیرید، به تشدید شدن لک صورت کمک می‌کنید. استرس و تنش‌های روانی نیز، در ایجاد کک و مک تاثیرگذار هستند. 

زخم‌ ها

در بعضی مواقع، لک‌های صورت در اثر گزش نیش حشرات، سوختگی و بریدگی ایجاد می‌شوند. به طور کلی، این نوع از لک‌های صورت پس از گذشت زمان و بهبود اولیه محل زخم از بین خواهد رفت. 

لک آکنه

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که دائما جوش‌های صورت خود را دستکاری می‌کنید، باید بگوییم که احتمال باقی ماندن لک‌های حاصل از آکنه، بسیار بالا است. برای از بین بردن لک آکنه می‌توانید از ترمیم‌کننده و لایه‌بردار استفاده نمایید. 

مصرف برخی داروها

عوارض برخی داروها باعث شکل‌گیری لک صورت می‌شود. زمانی که شما مصرف این داروها را قطع می‌کنید، به مرور زمان این لک‌ها کم‌رنگ شده و به طور کامل بهبود پیدا می‌کنند. 

سریع ترین راه از بین بردن لک صورت کدام است؟

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، برای از بین بردن لک صورت روش‌های مختلفی وجود دارد که بسته به نیاز خود می‌توانید از آن‌ها بهره بگیرید. برای تاثیرگذاری بیشتر، بهتر است با متخصص پوست مشورت کنید. سریع‌ترین راه از بین بردن لک صورت عبارت است از: 

  • لیزر درمانی

یکی از بهترین و سریع‌ترین روش‌ها برای از بین بردن لک‌های صورت، لیزر درمانی می‌باشد. امواج لیزر تجمع رنگدانه ملانین را مورد هدف قرار داده و آن‌ها با ایجاد شرایط محیطی گرم به ذرات ریزتر تبدیل خواهند شد. دستگاه لیزر IPL می‌تواند بهترین انتخاب برای از بین بردن لک صورت باشد. 

روش‌های از بین بردن لک صورت چیست؟

  • لایه‌ برداری شیمیایی

استفاده از داروهای ضد لک قوی موجب از بین بردن لایه خارجی پوست می‌شود و در نتیجه، رویش پوست مجدد با تجمع کمتری از ملانین همراه خواهد بود. 

  • میکرودرمابراسیون

نوعی از میکرودرم ابریژن است که به وسیله دستگاه میکرودرم به لایه‌برداری عمیق سطح پوست می‌پردازد. این امر باعث افزایش کلاژن‌سازی و کم‌رنگ شدن لک صورت می‌شود. 

  • آب پیاز

یکی از روش‌های خانگی و موثر استفاده از آب پیاز است. اگر به دنبال یک روش مقرون به صرفه هستید، استفاده از آب پیاز می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. آب پیاز دارای خواص ضد اسیدی دارد و اگر با عسل ترکیب شود، برای از بین بردن فوری لک بسیار مناسب است. همچنین، برای جوانسازی پوست می‌توانید از آن‌ بهره بگیرید. 

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت میشود؟

ویتامین B12 نقش تعیین کننده‌ای در تجدید سلول‌های پوستی و حفظ سلامت پوست دارد. برای جلوگیری از ایجاد لک صورت، استفاده از این ویتامین را فراموش نکنید.

آیا از بین بردن لک صورت با خمیر دندان امکان‌پذیر است؟

خمیر دندان باعث کاهش التهاب و قرمزی جوش‌های صورت می‌شود؛ اما باعث از بین بردن لک صورت به طور کامل نمی‌شود.

آنچه در این مقاله آموختیم

در این مقاله سعی کردیم شما را با علل ایجاد لک صورت و بهترین روش‌های از بین بردن آن آشنا کنیم. اگر شما هم از لک‌های صورت خود رنج می‌برید، می‌توانید از روش‌هایی که در این مقاله به آن‌ها پرداختیم، استفاده نمایید. تغییرات هورمونی، عوامل محیطی و ژنتیکی از مهم‌ترین علل ایجاد لک صورت هستند. استفاده از ضد آفتاب نقش تعیین‌کننده‌ای در از بین بردن لک‌های صورت دارد. پس به هیچ وجه از آن غافل نشوید. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین رای 0 / 5. تعداد رای: 0

نظری ثبت نشده است!

محمد حسین حقانیمشاهده نوشته ها

محمد حسین حقانی هستم. مترجم و کارشناس تولید محتوا در زمینه سلامت و زیبایی. خرسندم که با انتشار مقالات و دانستنی‌های متعدد در این زمینه، سعی در افزایش سطح آگاهی شما عزیزان دارم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *