آکنه و جوش صورت چگونه ایجاد می‌شود؟

آکنه یک عارضه پوستی است که بسیاری از افراد، به خصوص در سن بلوغ به آن مبتلا می‌شوند. آکنه و جوش صورت، فقط محدود به پوست فرد مبتلا است و مشکلی در سلامت بدن ایجاد نمی‌کند؛ اما از آن جایی که روی ظاهر افراد اثرگذار است، درمان آن اهمیت زیادی برای افراد پیدا می‌کند. در این نوشته از اسکان پویا طب همراه ما باشید تا شما را با بهترین روش‌های درمان جوش صورت آشنا کنیم. 

آکنه چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، آکنه یک عارضه پوستی است که اکثر افراد آن را تجربه می‌کنند. آکنه در نواحی مختلف بدن مانند صورت، شانه‌ها، قفسه سینه و غیره بروز پیدا می‌کند. به طور کلی، 90 درصد از بزرگسالان و نوجوانان، آکنه صورت را تجربه می‌کنند و در نواحی دیگر کم‌تر دچار این عارضه می‌شوند. اگر آکنه‌ و جوش صورت خیلی شدید باشد، موجب ایجاد اسکار آکنه خواهد شد. اسکار به باقی ماندن جای جوش و آکنه بر روی پوست گفته می‌شود که به صورت لک یا فرورفتگی هستند. 

آکنه صورت چه علائمی دارد؟

آکنه و جوش صورت دارای علائم مختلفی است که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت. 

  • ایجاد التهاب و قرمزی در اطراف جوش‌ها
  • جوش‌ها سر سفید و چرکی 

علائم ایجاد آکنه چیست؟

  • جوش‌ها سر سیاه 
  • جوش زیر پوستی 
  • جوش در صورت، بازوها و قفسه سینه با برجستگی قرمز و کوچک 

دلایل ایجاد جوش صورت چیست؟

عوامل بسیاری باعث ایجاد آکنه و جوش صورت می‌شوند. یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد آن، تجمع چربی در زیر پوست است. غدد چربی در پوست قرار دارند و محل قرار گرفتن آن‌ها نزدیک به فولیکول‌ها می‌باشد. این غدد چربی، با تولید ماده‌ای به نام سبوم از خشک شدن پوست جلوگیری می‌نماید. زمانی که سبوم بیش از اندازه ترشح شود و با سلول‌های مرده ترکیب شود، آکنه و جوش صورت ایجاد خواهند شد. 

عوامل دیگری نیز در شکل‌گیری آکنه و جوش صورت نقش دارند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از: 

  • استرس
  • مشکلات هورمونی 
  • ژنتیک 
  • لوازم آرایشی نامرغوب
  • غذاهای چرب 

بهترین روش‌ های درمان آکنه صورت چیست؟

درمان آکنه و جوش صورت با روش‌های مختلفی انجام می‌شود و روشی که انتخاب می‌شود، بستگی به شدت آکنه‌ها دارد. اگر آکنه‌ها خفیف باشند، با روش‌های خانگی و مراقبت‌های فردی از بین خواهند رفت؛ اما اگر به آکنه‌های شدید دچار هستید، بهتر است که به متخصص پوست مراجعه نمایید. لازم به ذکر است که برای درمان آکنه باید صبور باشید؛ زیرا مراقبت‌ها باید استمرار داشته باشند تا بتوانید بهترین نتایج را کسب کنید. در ادامه به مهم‌ترین عوامل برای درمان آکنه و جوش صورت خواهیم پرداخت. 

لیزر درمانی

یکی از تاثیرگذارترین روش‌ها برای درمان جوش و جای جوش، لیزر درمانی است که امروزه افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. هایفوتراپی و میکرونیدلینگ از بهترین موارد برای درمان جای جوش هستند. در زمان لیزر درمانی از کرم ترمیم‌کننده مناسب به منظور افزایش سرعت بهبودی استفاده کنید. لازم است به ذکر است که برای انتخاب بهترین دستگاه لیزر، با متخصص پوست مشورت نمایید.

درمان آکنه صورت با دارو

از سریع‌ترین روش‌ها برای درمان آکنه، استفاده از دارو است که معمولا برای آکنه‌های شدید تجویز می‌شوند و باید از مصرف خودسرانه آن خودداری نمایید. این داروها باعث کم شدن چربی پوست و بازسازی سلول‌های پوستی می‌شود. اگر از داروهایی مانند آنتی بیوتیک برای درمان آکنه صورت استفاده می‌کنید، مصرف آب را فراموش نکنید. 

روش‌های درمان جوش و لک چیست؟

درمان آکنه و جوش صورت با محلول الکلی

استفاده از محلول الکلی یک روش موثر برای درمان جوش صورت است. از محلول الکلی برای کل صورت خود استفاده نکنید و آن را تنها روی جوش صورت خود قرار دهید. این روش باعث خشک شدن جوش‌ها خواهد شد. 

 چگونه از بروز آکنه جلوگیری کنیم؟

آکنه یک عارضه پوستی است که با رعایت کردن مواردی می‌توانید تا حد امکان از بروز آن پیشگیری کنید. در ادامه به مهم‌ترین عواملی که از بروز آکنه جلوگیری می‌کند، خواهیم پرداخت. 

  • پوست خود را 2 بار در روز با پاک‌ کننده‌ها تمیز کنید. 
  • از خوردن غذاهای چرب و فست فود پرهیز نمایید. 
  • از لوازم آرایش باکیفیت استفاده نمایید. 
  • جوش‌های خود را دستکاری نکنید و آن‌ها را فشار ندهید. 
  • در برنامه غذایی خود از میوه و سبزیجات تازه استفاده نمایید. 
  • به مقدار کافی آب بنوشید. 
  • مصرف سیگار را کاهش دهید.

برای درمان جوش صورت چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم آکنه روی صورت شما ظاهر شده است و باعث آزار شما شده‌اند، بهتر است به پزشک مراجعه نمایید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پوست شما بهبود پیدا کند. با مراجعه به پزشک و درمان به موقع از اسکار آکنه جلوگیری شده و جوش‌های شما از بین خواهند رفت. 

فرق آکنه با جوش چیست؟

آکنه به وجود چندین جوش پر از چرک گفته می‌شود؛ اما جوش یک برآمدگی عفونی منفرد است. بنابراین اگر دچار جوش‌های مکرر هستید، از آکنه رنج می‌برید.

انواع آکنه کدام است؟

جوش‌های سرسیاه، سرسفید، پاپول‌ها، کیست‌ها، ندول‌ها و آکنه‌های قارچی از انواع آکنه هستند.

آنچه در این مقاله آموختیم

در این نوشته سعی کردیم شما را با علل ایجاد جوش و آکنه صورت و روش‌های درمان آن آشنا کنیم. برای جلوگیری از آکنه صورت، رژیم غذایی خود را رعایت کرده و صورت خود را مرتب بشویید تا ترشح چربی پوست خود را کنترل کنید. اگر به آکنه‌های شدید مبتلا هستید، بهتر است با متخصص پوست مشورت نمایید. لیزر درمانی یکی از بهترین روش‌ها برای درمان جوش و جای جوش محسوب می‌شوند. به عنوان مثال، ویواسه باعث کلاژن‌سازی می‌شود و یک روش مناسب برای از بین بردن جای جوش‌ها است که می‌توانید از آن بهره بگیرید. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین رای 0 / 5. تعداد رای: 0

نظری ثبت نشده است!

محمد حسین حقانیمشاهده نوشته ها

محمد حسین حقانی هستم. مترجم و کارشناس تولید محتوا در زمینه سلامت و زیبایی. خرسندم که با انتشار مقالات و دانستنی‌های متعدد در این زمینه، سعی در افزایش سطح آگاهی شما عزیزان دارم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *